Lägesrapport i septembers slutskede

Efter att bara ställt Chevronen i "malpåse" ett antal veckor samlade vi äntligen ihop oss och startade arbetet efter växellådsraset senast på Gelleråsen tisdagen den 27 september. Det gick förhållande smärtfritt och efter ett par timmar kunde vi konstatera att förutom att växellådshuset var delat i fyra bitar var det bara kronhjulet och pinjongen som tagit skada, åtminstone vad vi kunde se så långt. En rostfri låstråd mellan två bultar till kronhjulet hade lossnat och troligtvis var det den som ramlat ner och orsakat förödelsen. Dessa trådar ska ju hålla bultarna och därigenom undvika att kronhjulet släpper vilket annars tydligen är en svag punkt i dessa JFR lådor från Hewland. Ett nytt växellådshus från fabriken kostar

2090GBP = ca 24 000SKR och sedan behöver vi som sagt nytt kronhjul och pinjong samt någon som kan sätta ihop detta på rätt sätt. I skrivande stund undersöker vi om det finns någon i Sverige som klarar att lpocka ihop lådan eller om vi är tvungna att göra detta i England. Alternativet att byta till den starkare TMT växellådan känns i dagsläget väl dyrt då den kostar 13900GPB = drygt 155 000SKR men det alternativet skulle vara att föredra om vi skall fortsätta åka med SuperCharge motorn. Dessutom står paddelväxling på önskelistan inte minst för att man då kan få ett övervarvningsskydd vid nerväxlingar för att skydda motorn. Hur som helst kommer vi plocka ihop JFR lådan och skulle vi lyckas få tag i en TMT låda begangad eller "ramla" över lite extra pengar så vi har råd att köpa en ny så går den gamla att sälja för betydligt mer än vad den kostar att renovera. Dock behöver vi avsluta våra diskussioner angående hur vi gör nästa säsong med ägande av bilen o.s.v. innan slutgiltigt beslut tas./Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar